Musikskolens historie
I sæson 2024-2025 har Frederikssund Musikskole 40 års jubilæum.
Den første musikskole i Frederikssund blev oprettet som Frederikssund Musikskole-forening.
Daværende musikskoleleder i Ballerup Musikskole, Frode Holdgaard blev ansat som leder. Lærerne var fra lokalmiljøet med musik-erfaring fra privatpraksis, fra Frederikssund Garden eller fra andre musikskoler. Administration og ledelse foregik fra Frode Holdgaards hjem.
Undervisningen fandt sted på folkeskolerne i eftermiddagstimerne, og der var tilbud om undervisning i 10-12 forskellige instrumenter og et Harmoniorkester for voksne.
I 1990 fik Jægerspris og Frederikssund kommuner aftalt et driftstilskud og musikskolen fik navnet ”Frederikssund og Jægerspris Musikskole”
I 1999 tiltrådte Musikskolen den gældende overenskomst på musikskoleområdet.
Bestyrelsen var øverste ansvarlige helt frem til årsskiftet 1999-2000, hvor Musikskolen endelig blev en kommunal institution og omsider fik tildelt nogle – om end små -administrationslokaler på Falkenborgskolen. I 2004 overtog Musikskolen den gamle pedelbolig på samme skole, her var et enkelt undervisningslokale, et lille lærerværelse og lidt større forhold for Administration og ledelse.
Ved kommunesammenlægningen i 2007 blev de to mindre musikskoleafdelinger, som havde været i Skibby og Slangerup lagt sammen med Frederikssund og Jægerspris Kommunale Musikskole, og siden har Musikskolen heddet ”Frederikssund Musikskole”. Samtidigt blev det lovpligtigt for landets kommuner at have et musikskoletilbud.
I dag er Musikskolen til stede med undervisning på samtlige folkeskoler i Frederikssund kommune, og er en både “central” og “decentral” musikskole.
I 2014 rykkede Musikskolen ind i Bakkebo, en anden villa på Falkenborg-matriklen, som havde huset special-lokaler, og i det gamle skolebibliotek i G Fløjens stueetage.
Musikskolevillaen, Bakkebo og G Fløjen, og et lokale i Kingo Fritidscenter ved Byvangskolen udgør i dag Musikskolens egne lokaler. I lokalerne på afd. Falkenborg er der livligt alle ugens dage. Det er også her sammenspil, kor, orkester og bandundervisning finder sted. Sammenspils-aktiviteterne har været stigende gennem de seneste år med flere og flere ensembler, bands, slagtøjsorkestre, strygerorkester, korskole, karruseller, forældre/barn hold, blæserorkestre og bigband. Musikskolen har et stort udbud af koncerter og aktiviteter året rundt. Nytårskoncerten i januar er en stor fest, der tiltrækker mange borgere, også borgere, der ikke er involveret i Musikskolen. Desuden festliggør Musikskolen mange kommunale begivenheder, såsom juletræs-tænding, diverse prisoverrækkelser, indvielser osv.
Gennem de senere år har der været behov for øget samarbejde med daginstitutioner og folkeskoler.
Siden 2014 har Musikskolens ”Musikpatrulje” årligt haft tre besøg i samtlige Børnehuse i Kommunen. Musikpatruljen er en del af Kommunens Kultursti-program, der garanterer, at kunst, natur og musik når ud i alle børns dagligdag.
Musikskolen er også hyppigere til stede nu i folkeskolernes dagligdag. Alle børn i 0. klasse får musikundervisning af en underviser fra Musikskolen gennem hele skoleåret, under såkaldte ”kompagnonordninger”. Kompagnonordninger findes også hos visse 1. – og 2. klasser, og helt unikt samarbejder Musikskolen med Ådalens skole hvert år om ”Strygere i 1.”, hvor én af skolens 1. klasser får undervisning i stryger-instrumenter. Samarbejdet indeholder både instrumentalundervisning og orkesterspil, dette sidste til glæde for hele skolen. Desuden har Musikskolen inden for de sidste år fået mange voksen-elever, der også benytter sammenpilstilbud og i øvrigt inviteres med til forskellige arrangementer, både som aktive og som publikum.
Siden ca. 2020 har mange Musikskoler i Danmark ændret sig til såkaldte Kulturskoler: Musikskolerne udbyder f.eks. dramahold, tegneskole eller andre kunstfaglige aktiviteter, og har derfor ændret navn fra ”musik” til ”kultur”. Det har Musikskolen ikke ønsket, men har i stedet fået opfyldt ønsket om at samarbejde om kunstprojekter med to andre institutioner i Kommunen, der også bærer smukke navne, nemlig ”Willumsens Billedskole” og ”Parkteatrets dramaskole”. Samarbejdet hedder”Krydsfeltet”. Institutionerne varetager hver især fagspecifik undervisning og mødes om aktiviteter i det helt unikke krydsfelt mellem kunstarterne, hvor den kunstfaglige kreativitet styrkes og der skabes fællesskab for og med børn og unge. Krydsfeltets fortællinger tager typisk afsæt i lokalsamfundet og lokalsamfundets historie, natur og kultur, og der laves 1-2 større projekter om året. De to Allehelgensoptog i Frederikssund november 2021 og på Selsø Slot i 2023 og ”Grundlovens historie” på Jægerspris slot i 2022 var tilløbsstykker, hvor flere hundrede borgere deltog.
Musikskolen består i 2024 af 19 lærere, der alle er professionelle musikere og musikundervisere, en administrativ koordinator, Birgitte Andersen og leder siden 2010, Gitte Grarup der også underviser. Musikskolen har en Bestyrelse og en Støtteforeningen.
Der udbydes undervisning i over 20 forskellige instrumenter – og sammenspilstilbuddene er stadig højt prioriteret. Og så udbydes der stadig - Harmoniorkester for voksne.
Dokumenteret forskning har igen og igen påvist vigtigheden af, at børn og unge møder levende og aldersvarende musik, derfor er det en gevinst for alle, at Frederikssund Musikskole når bredt ud. På Musikskolen vægtes faglig kompetence og mulighed for fordybelse. Herigennem udvikles elevernes musikforståelse og kvalitetsbevidsthed og dermed også glæden ved musikken. Musikudøvelse sammen med andre i Musikskolens orkestre, kor og ensembler skaber et unikt fællesskab mellem elever på tværs af instrumenter, køn og alder, og afføder respekt for hinanden som mennesker. Dette sidste er et uddrag af Musikskolens værdigrundlag. Det er mere relevant end nogensinde og kan forhåbentlig omfavnes nu, hvor tendensen er, at vi endelig - efter flere spildte år i smartphonens dragende ”blålys” - kigger op og møder levende øjne og ser, at det er i relationen mellem mennesker, at livet stråler og åbner døre til alle verdens farvenuancer