Kultur og fritid

Krydsfeltets logo

Under navnet ”Krydsfeltet” samarbejder Willumsens billedskole, Frederikssund Musikskole og Parkteaterets dramaskole om en fælles performativ platform.

For at styrke kunstfaglig kreativitet og fællesskab blandt Frederikssund Kommunes børn og unge skaber Krydsfeltet kunstprojekter for og med børn og unge fra dramaskole, billedskole og Musikskolen.

De tre parter varetager hver især fagspecifik undervisning og mødes i krydsfeltet mellem kunstarterne. Gennem kreativiteten i dette krydsfelt opstår muligheden for videre arbejde i retning mod talentudvikling og den individuelle elevs muligheder for dygtiggørelse.

Oplæg til projekterne defineres som udgangspunkt af Krydsfeltet i forhold til rammer og praktiske muligheder, og udvikles i de faglige fællesskaber med de undervisende kunstnere, skuespillere og musikere, ansat på de tre institutioner.

Krydsfeltet afsøger endvidere forskellige former for idegenerering blandt børn og unge, hvor de kan inspireres til at udvikle forslag til indhold.

Krydsfeltets emner tager typisk afsæt i lokalsamfundet og lokalsamfundets historie, natur og kultur.

Krydsfeltet laver 1-2 større projekter om året.

Historik 2020-2024:

Corona

Forsøg med dramahold under Musikskolen, men rekruttering mm vanskeliggjort af pandemien.

Ønsket var at etablere dramaundervisning i egnsteater-regi, hvis egnsteateret blev en realitet.

Ved realisering af egnsteateret indgik Parkteatret og Kommunen herefter en aftale om dramaundervisning. Det er på denne baggrund, at Parkteatret nu er en del af Krydsfeltet.

Allehelgensoptog

Publikum blev ledt med på et kunstnerisk optog fra Parkteatret over Ådalen, Frederikssund Kirke, Musikskolen, Bløden, Torvet og Lundevej til Willumsens museum.

Grundloven

Historien om Grundlovens tilblivelse – Frederik d. 7 og grevinde Danner- fortælles for publikum i skulptur, teater og musik ved Jægerspris slot og slotspark, begyndende på slotspladsen og afsluttende ved Grevindens gravsted.

2023

Januar: Kunstnerisk improvisationsworkshop for Ådalens skoles elever i 8. klasse over to skoledage

November: Allehelgensoptog ved Selsø slot.

Publikum blev ledt på et kunstnerisk optog fra alléen ind i slotsgården og igennem slottet tilbage til slotsgården

Projekteret: Krydsfeltet på Jægerspris gamle rådhus.

Workshops og visninger over tre weekend-dage

Tilmelding til Billedskolen

Tilmelding til Parkteatrets dramaskole