25. maj 2022

Grundloven ved Jægerspris slot, torsdag d. 2. juni kl. 17.00

Kunstfællesskabet ”Krydsfeltet”, som består af Billedskolen på Willumsens museum, Dramaholdet på Parkteatret og Frederikssund Musikskole er i gang med det andet store kunstprojekt, der involverer børn, unge og undervisere fra de tre institutioner.
”Krydsfeltet” havde premiere i efteråret 2021 med et stort Allehelgensoptog, der startede ved Parkteatret, gik over Ådalen og Frederikssund kirkegård til Musikskolen, derefter gennem gågaden, Bløden, Torvet og ad Lundevej til Willumsens museum. Undervejs i optoget mødte publikum forskellige former for performance og musik alt sammen udført af elever fra kulturinstitutionerne. Det blev et stemningsfuldt aftenoptog, der på kunstnerisk vis præsenterede byen som kulisse til fortællingen, og flere end 150 borgere sluttede op om optoget.

Nu er Krydsfeltet klar med anden performance, der i den grad også er lokalt forankret – torsdag d. 2. juni kl. 17 ved Jægerspris slot og slotspark, og hedder ”Grundlovsdag”.
Her fortælles historien om Grundlovens tilblivelse gennem Kong Frederik d. 7. og Grevinde Danner, knyttet op om deres liv på Jægerspris slot.

Grundloven manifesteres i Krydsfeltet mellem musik, drama og billedkunst. Først præsenteret af ”kongelige figurer og ministre”, og derpå gennem en række personfortællinger om Grundlovens positive betydning for det enkelte individ. Publikum tages med som menneskemængden ved en Grundlovs-fejring fra slotspladsen gennem parken og ned til Grevindens grav. Det hele slutter med fællessang mellem de tre historiske runesten ved graven. Således får vi historien om Grundloven fortalt idet vi selv fejrer den!

Krydsfeltets undervisere og udviklere med de unge er denne gang Mille Søndergaard, Jane Rohde Olesen, Carsten Skov, Ian Price og Gitte Grarup. Fra Musikskolen medvirker Blæserorkesteret, slagtøjs- og blokfløjteelever.

Det er gratis for publikum at deltage i optoget, der skønnes at vare en lille time - og alle er velkomne.

Allerhelgenoptog

Allerhelgenoptoget
ved Bløden d. 5. november 2021, foto Parkteatret

Krydsfeltets logo