Frederikssund Musikskole

Viola (Bratsch)

Begyndere

  • udgangspunkt for spille position. Fødder, kropsholdning, violinens placering ,Hoved ,Violin arm og hånd, Bue arm og hånd.
  • opmærksomhed omkring lytning. Instrumentets klang . Strengene,og tonerne som bliver spillet via fingrene. Udgangspunkt A streng og E streng –senere D streng og G streng.
  • opmærksomhed omkring musik . Melodier der er gode og enkle og som ligger godt i forhold til fingersætningen.

Viderekommende

 

  • Korrektion af spille position samt øvelser for violinhånd og buehånd
  • Mere teknik via små etuder.
  • opmærksomhed omkring lytning. Instrumentets klang og forskellen på klangfarverne på de forskellige strenge.
  • opmærksomhed omkring musik . Sværere stykker i forhold til hvor langt eleven er nået.

Sammenspil, begyndere.

  • eleven skal have sammen spil fra begynderstadiet. en lille gruppe på tre, fire eller flere.
  • opmærksomhed omkring lytning til de andre –“hvad er min rolle” i sammenspillet.
  • Udvikling af rytmesansen, “følges ad”. oplevelse af musikken der bliver en udvidelse af sanserne.
  • Opmærksomhed omkring nodelæsning.

Sammenspil, viderekommende

  • Sammen spil er helt nødvendigt, og udvikler glæden ved musik.
  • Sammenspil både som kammermusik og orkester.
  • I kammermusik, duo ,trio, eller kvartet, er focus lagt på den personlige udfoldelse samtidig med opmærksomhed og lytning,på de andre samspillere. Man er en spiller ad gangen på stemmen. Man oplever hvor vigtigt det er at kunne sin stemme. Fornemmelse for frasering udvikles.
  • i Orkester er focus lagt på den personlige udfoldelse, samtidig med opmærksomhed og lytning på de andre samspillere. Der er flere spillere på den samme stemme. Det udvikler evnen til at kunne frasere sammen med andre der spiller det samme – i forhold til de andre anderledes stemmer i orkesteret.
  • Musikken bliver tilrettelagt med henblik på at udvikle eleverne der hvor de er i deres musikalske forløb, og også at udfordre til nye færdigheder .